مهاجرت به سوئیس 2022

مهاجرت به سوئیس 2020

 

مهاجرت به سوئیس و راه های مختلف جهت مهاجرت به سوئیس در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد, کارشناسان موسسه ایمن مهاجر آینده ((IMA  سعی بر این دارند که به روزترین اطلاعات را در مورد مهاجرت به سوئیس در اختیار شما همراهان عزیز موسسه آی ام ای قرار بدهند.

 

کشور سوئیس

سوئیس ، کشور فدرال واقع در  اروپای مرکزی میباشد. پایتخت اداری سوئیس برن است ،سوئیس کشوری زیبا و ثروتمند واحد پول آن فرانک سوئیس و دین اصلی مردمان آن مسیحیت است. سوئیس مقر سازمان های بین المللی همچون صلیب سرخ و سازمان تجارت جهانی است. پایتخت آن برن و دو شهر ژنو و زوریخ از نظر قدرت اقتصادی شهرت جهانی دارند. در حالی که لوزان به عنوان مرکز قضایی آن فعالیت می کند.  مساحت  کشور سوئیس آن تقریباً نیمی از مساحت اسکاتلند است و همچنین کشوری ثروتمند و منظم محسوب می شود.

شهرهای سوئیس به عنوان مراکز بین المللی صنعت و تجارت متصل به جهان بزرگتر شناخته می شوند, سوئیس از غرب با فرانسه ، از شمال با آلمان ، از شرق با اتریش و لیختن اشتاین و از جنوب با ایتالیا همسایه است. چشم انداز سوئیس از زیباترین مناطق جهان است , ویژگی های بارز این کشور تنوع زبان های آن است. قانون اساسی سوئیس, زبان آلمانی ، فرانسوی و ایتالیایی و رومانی را به عنوان زبان های رسمی به رسمیت می شناسد.

این کشور ثروتمند عضو اتحادیه اروپا نیست ولی جهت داد و ستد با کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) و همچنین در شنگن عضویت دارد

از ابتدای قرن بیستم ، جمعیت سوئیس بیش از دو برابر افزایش یافته است ، از حدود 3.3 میلیون نفر در سال 1900 به بیش از 8 میلیون نفر در اوایل قرن 21 رسیده است,و جمعیتی بالغ بر 7.5 میلیون نفر در 26 ایالت خود جای داده است که ایالت آن کانتون(ناحیه یا منطقه ای سوئیس) نامیده می شود. سوئیس در طول قرن بیستم مهاجرت قابل توجهی را تجربه کرد. در حالی که در سال 1900 از هر هشت ساکن سوئیس یک نفر خارجی بود ، اما در طول جنگ جهانی دوم این رقم به حدود 5 درصد کاهش یافت.

واحد پول رسمی سوئیس فرانک سوئیس است ,قانون بانکی سوئیس (1934) انتشار اطلاعات در مورد مشتریان و حساب های آنها بدون رضایت را جرم کیفری دانسته است که این امر سوئیس را از عوامل اصلی در تبدیل این کشور به یکی از مهمترین مراکز مالی جهان کرده است. با این حال ، قوانین رازداری سندیکاهای جرایم سازمان یافته را به ایجاد حساب در بانک های سوئیس ترغیب می کند ، و این امر موجب اصلاح قوانین بانکی سوئیس شده است.

نرخ بیکاری سوئیس در مقایسه با اکثر کشورهای دیگر بسیار پایین است و به طور منظم کمتر از 5 درصد است. سوئیس بالاترین میزان مشارکت زنان در نیروی کار را در اروپا را دارا می باشد.

 

بررسی انواع ویزاها جهت مهاجرت به سوئیس

 

اجازه کار برای کارگران ماهر

ویزای خود اشتغالی است

ویزای دانشجویی

خود حمایتی سوئیس

هرکسی که قصد دارد بیش از 90 روز در سوئیس اقامت داشته باشد ، باید اجازه اقامت دریافت کند , هنگامی که برای ویزای سوئیس اقدام می کنید ، در واقع متقاضی ویزای شینگن هستید که به شما امکان می دهد آزادانه در سراسر کشورهای حوزه شینگن سفر کنید.

برای اقامت بیش از 90 روز ، شما نیاز به اجازه اقامت دارید. برخلاف سایر کشورهای اتحادیه اروپا ، سوئیس کارت آبی معمول اتحادیه اروپا را توزیع نمی کند. کارشناسان ما شما را از طریق انواع ویزاهای مختلف موجود برای زندگی و کار در سوئیس راهنمایی می کنند. ما اطلاعات لازم برای آگاهی از قبیل روند درخواست ویزای سوئیس ، هزینه ویزا و شرایط ویزا را پوشش می دهیم.

  • اجازه کار برای کارگران ماهر

دریافت مجوز کار یا ویزای کار در سوئیس به طور فزاینده ای دشوار شده است. اتباع غیر اتحادیه اروپا  که قصد زندگی و کار در سوئیس را دارند باید بدانند که دولت سوئیس سهمیه های را در اختیار دارد که فقط اجازه می دهد هر سال تعداد معینی از مجوزهای کاری توزیع شود. وقتی سهمیه به حد نصاب رسید ، مهاجران باید یک سال دیگر صبر کنند تا درخواست مجوز دهند.از سال 2017 سهمیه بندی جذب نیرو برای مدت طولانی مجوز بی B  3000 و برای کوتاه مدت (مجوز L 4500 نفر بوده است.

مهاجرت به سوئیس و شرایط ویزای کار سوئیس

اخیراً ، دولت سوئیس سهمیه اجازه کار را برای اتباع غیر اتحادیه اروپا افزایش داده است. آنها اکنون همزمان نیاز زبان را افزایش دادند.، اتباع غیر سوئیسی باید حداقل سطح A1 را به زبان غالب کانتون سوئیس خود صحبت کنند و بنویسند. هرچه مدت بیشتری در سوئیس اقامت داشته باشید تسلط بیشتری به زبان لازم است. اگر برای ویزای سطح B اقدام می کنید و هیچ یک از چهار زبان رسمی را نمی دانید ، باید مدارک ثبت نام در دوره زبان را ارائه دهید.

اتباع غیر اتحادیه اروپا قبل از اینکه مجاز به کار شوند ، نیاز به درخواست ویزای اقامت دارند. همچنین ممکن است با ویزای توریستی وارد سوئیس نشوید و کار خود را شروع کنید. اگر هنگام بازدید از سوئیس کار پیدا کردید باید کشور را ترک کنید و با قصد کار برگردید.

 

به عنوان یک شهروند کشور جهان سوم ، هنگام درخواست مجوز کار سوئیس با محدودیت ها و شرایط بیشتری روبرو خواهید شد. از آنجا که سوئیس برای تعداد مجوزهای کاری که برای اتباع غیر اتحادیه اروپا توزیع می کند سهمیه در نظر گرفته است .

 

آیا واجد شرایط دریافت مجوز کار سوئیس هستید؟

  • یک شخص متقاضی کار بسیار واجد شرایط باشید. این بدان معناست که شما یک مدیر ، متخصص یا دارای سایر مشاغل تخصصی هستید.
  • داشتن مدرک دانشگاهی یا مدرک معادل آن از یک موسسه آموزش عالی.
  • چندین سال سابقه کار حرفه ای داشته باشید.
  • ثابت کنید که در حالی که در سوئیس هستید ، پیشرفت حرفه ای و اجتماعی خود را بهبود می بخشید. مواردی که در نظر گرفته می شود شامل سن ، دانش زبان محلی ، دانش زبانهای دیگر و برنامه شما برای انطباق با سبک زندگی سوئیس است.

علاوه بر این شرایط ، کارفرمای شما همچنین باید ثابت کند که هیچ فرد بومی سوئیسی برای پر کردن این موقعیت شغلی شما واجد شرایط نیست. آنها همچنین باید دلیل خالی بودن شغل خود را توضیح دهند و همچنین اثبات کنند که این جای خالی برای شهروندان سوئیس تبلیغ شده است. آنها باید دستمزد مورد انتظار و کمک های اجتماعی شما را لیست کرده و آن را با آنچه در کانتون و بخش شغلی شما رایج است مقایسه کنند.

 

علاوه بر مدارک کلی و اثبات آن ، شما همچنین باید اسناد زیر را ارائه دهید:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • دو عکس پاسپورت
  • گذرنامه اصلی و کپی ویزاهای قبلی
  • دو صفحه خالی گذرنامه

هزینه و درخواست ویزای کار سوئیس

هزینه ویزای کار سوئیس به کانتون و همچنین کشور مبدا شما بستگی دارد. به طور متوسط ​​، هزینه نباید بیش از 100 CHF (110 دلار) باشد. فرم درخواست اجازه کار نیز از طرف اداره ویژه کانتون شما ارائه می شود.

ویزای تجاری

برای درخواست ویزای تجاری سوئیس ، شما برای ویزای تجاری شینگن اقدام خواهید کرد. شرایط عمومی شامل موارد زیر است:

 

-فرم درخواست تکمیل شده

-دو عکس پاسپورت

-برنامه سفر

بیمه نامه سفر

اثبات محل اقامت

-رزرو هتل یا قرارداد اجاره ، یا دعوت نامه از طرف میزبان شما

-اثبات تمکن مالی از طریق

صورت حساب بانکی ، یا

نامه کفالت یا

شرح مختصری از محل کار مورد نظر

 

علاوه بر این اسناد ، شما همچنین باید یک انگیزش نامه ارائه دهید که هدف شما از ورود به اتحادیه اروپا را بیان کند. اگر برای کار در سوئیس هستید یا با یک شرکت در سفر هستید ، کارفرما همچنین باید نامه ای حاوی نوع کار و هدف شما به عنوان کارمند یا شریک تجاری را ارائه دهد. همچنین کارفرما ملزم به ارائه مدرکی در مورد تمکن مالی خواهد بود.

 

  • هزینه ویزای تجاری شینگن باید حدود 70 دلار معادل 77 CHF باشد.

 

ویزای خانوادگی

اعضای خانواده متقاضی می توانند به سوئیس بیایند اگر عضو خانواده حمایت کننده آنها تابعیت سوئیس یا ویزای اقامت دائم داشته باشد ,اگر یکی از اعضای خانواده حامی مالی شما دارای مجوز B یا L است ، پس آنها فقط می توانند سایر اعضای خانواده را با تأیید کانتون خود حمایت مالی کنند. هنگامی که عضو خانواده حمایت شده به سوئیس می رسد ، فقط مجاز به اقامت در مدت مشابه اعضای خانواده حمایت کننده است.

ویزای خود اشتغالی

 

در حالی که هیچ نوع ویزای خوداشتغالی رسمی برای سوئیس وجود ندارد ، هر دو شهروند اتحادیه اروپا / EFTA و غیر اتحادیه اروپا / EFTA نیاز به مجوز کار و زندگی به عنوان افراد مستقل دارند. فقط کسانی که دارای اقامت سوئیس هستند می توانند خود را به عنوان دارای شغل آزاد معرفی کنند.

 

شرایط کلی :

هرکسی که قصد دارد در سوئیس به صورت خود اشتغالی درآید ابتدا باید شرکت خود را ثبت کند. از سال 2017 ، معمولاً ثبت شرکت شما از طریق EasyGov بصورت آنلاین انجام می شود. شرکت ها می توانند به صورت زیر ثبت شوند:

  • مشاغل انحصاری با گردش مالی سالانه بیش از 100،000 CHF (110،000 USD)
  • مشارکت های عمومی
  • مشارکت محدود
  • شرکت های محدود
  • مشارکت محدود با سرمایه سهام
  • شرکت های با مسئولیت محدود
  • تعاونی ها
  • انجمن هایی که یک تجارت را اداره می کنند
  • بنیادها (جدا از بنیان های خانوادگی و مذهبی)
  • شعبات شرکتهای خارجی و سوئیسی

ویزاهای خود اشتغالی سوئیس: هزینه

بسته به نوع شرکت شما ، هزینه اصلی ثبت نام بین (120 تا 600 فرانک) و یا 130 تا 660 دلار است. هزینه های مدیریت دیگر حدود 300 CHF اضافی (330 دلار) است.

ویزاهای خود اشتغالی سوئیس: روند کار

علاوه بر فرم درخواست خود برای ثبت شرکت خود ، باید در مورد دلیل اشتغال خود به کار در کانتون محلی خود نیز درخواست دهید. این فرایند معمولاً شما را ملزم می کند که به سوالات زیر پاسخ دهید:

 

1-آیا توانایی مالی کافی برای حمایت از خود و شرکت خود را دارید و آیا همچنان بودجه کافی خواهید داشت؟

2-آیا با شرکت ها یا محصولات موجود سوئیسی از قبل رقابت مستقیمی دارید؟ اگر چنین است ، چگونه می خواهید تجارت خود را انجام دهید؟

3- تجارت شما چه نفع و سودی برای سوئیس خواهد داشت؟ به عنوان مثال ، آیا با تولید مشاغل بیشتر به اقتصاد سوئیس افزوده خواهد شد؟

4- همچنین ممکن است از شما خواسته شود اسناد زیر را با فرم درخواست مجوز ویزا ارائه دهید:

  • طرح تجاری
  • اثبات ثبت شرکت به درستی
  • اثبات فضای کاری و محل کار حرفه ای
  • اثبات کمک به صندوق بیمه سالمندان و بازماندگان (OASI) یا صندوق بیمه حوادث سوئیس (SUVA)
  • اثبات درآمد ثابت
  • داده های دفترداری.

مجوزهای اقامت موقت و دائمی

هر کسی که بیش از 90 روز در سوئیس باقی بماند باید از نحوه درخواست مجوز اقامت موقت مطلع شود. مهاجران از هر کشوری می توانند نحوه اقامت دائم سوئیس را بررسی کنند. با این حال ، بدانید که شرایط اقامت دائم در داخل کشور بسته به ملیت شما تغییر می کند.

اجازه اقامت موقت

اگرچه این امر با مجوز کار نیز مرتبط است ، اتباع اتحادیه اروپا می توانند بدون اشتغال زایی تحت مجوز L در سوئیس زندگی کنند ، اما تنها در صورتی که به طور فعال بدنبال کار باشند. سایر ویزاهای اقامت موقت دیگر باید در رابطه با اشتغال برای هر دو شهروند اتحادیه اروپا / EFTA و غیر اتحادیه اروپا / EFTA باشد.

  • به شما توصیه می شود که ماندن در سوئیس بدون کار ، حتی به طور موقت ، مستلزم اثبات کافی از توانایی مالی (تمکن مالی)و همچنین پوشش بیمه درمانی است.

 

  • اگر ویزای اقامت موقت دارید و می خواهید یکی از اعضای خانواده یا نامزد خود را به سوئیس بیاورید ، فقط با اجازه مقامات کانتون خود می توانید این کار را انجام دهید. ویزای خانوادگی یا نامزدی خاصی در سوئیس وجود ندارد.

 

اقامت دائم

مهاجران علاقه مند به نحوه اخذ اقامت دائم در سوئیس که می خواهند برای مجوز C درخواست دهند. این اجازه ده سال اقامت در این کشور را می دهد

 

مهاجرت به سوئیس و شرایط اقامت دائم سوئیس

مجوز C پس از پنج سال زندگی مستمر در سوئیس صادر می شود اگر:

  • جزو همسران شهروندان سوئیس
  • همسران ساکنینی که قبلاً مجوز C را در اختیار داشته اند.
  • شهروندان آلمان ، اتریش ، بلژیک ، دانمارک ، اسپانیا ، فرانسه ، یونان ، ایتالیا ، لیختن اشتاین ، هلند و پرتغال.

 

  • برای هر شخص دیگری ، شما باید ده سال مداوم در سوئیس زندگی کنید.

برای برخی از مشاغل و کودکان زیر دوازده سال می توان استثنا قائل شد. برای کسب اطلاعات بیشتر با مرجع کانتون خاص خود مشورت کنید.

علاوه بر این ، شرایط ویزای اقامت دائم همچنین شامل اثبات ادغام در فرهنگ سوئیس است. این مستلزم اثبات دانش قوانین و سنت های سوئیس و مهارت در زبان ملی است. برای بدست آوردن درخواست اقامت دائم باید با مقامات خاص کانتون خود تماس بگیرید.

هزینه های اقامت دائم سوئیس بسته به کانتون متفاوت است ، اما هزینه کلی باید در حدود 1000 تا 5000 CHF (1000 تا 5،030 دلار آمریکا) باشد.

مزایای اقامت دائم سوئیس

دارندگان مجوز C می توانند آزادانه از کانتون به کانتون منتقل شوند. آنها ممکن است کارفرمایان و شغل خود را تغییر دهند ، خود اشتغالی بگیرند و آزادانه در سراسر سوئیس حرکت کنند. این مجوز می تواند به مدت نامحدود تمدید شود. با این حال ، اگر سوئیس را ترک کنید ، مجوز پس از شش ماه اگر برنگردید منقضی می شود.

 

دارندگان مجوز C همچنین می توانند اعضای خانواده را برای پیوستن به آنها در سوئیس حمایت مالی کنند. در بالا می توانید در مورد روند ویزا همسر سوئیس بیشتر بدانید.

 

مهاجرت به سوئیس و اخذ تابعیت

افراد خارجی پس از دوازده سال زندگی مستمر در سوئیس واجد شرایط تابعیت سوئیس می شوند. با این حال ، مهاجران باید توجه داشته باشند که روند کار دشوار است. این سه مرحله طول می کشد ، که شامل بررسی اینکه آیا متقاضیان در سبک زندگی سوئیس ادغام شده اند ، با آداب و رسوم سوئیس آشنا هستند ، از قانون قانون سوئیس پیروی می کنند و امنیت داخلی یا خارجی سوئیس را به خطر نمی اندازند. این معاینه براساس گزارشات کانتون و جمعی است. به همین دلیل ، بسیاری از مهاجران در عوض تصمیم می گیرند ویزای اقامت دائم خود را به طور مداوم تمدید کنند.

روش خودحمایتی سوئیس

روش خودحمایتی سوئیس که تحت عنوان اقامت بازنشستگی نیز شناخته می شود از جمله راه هایی است که افراد سرمایه دار در سنین بالا انتخاب می کنند. البته نوع دیگری از خودحمایتی نیز وجود دارد که برای افراد ثروتمند زیر 55 قابل اقدام است. در این روش بدون انتقال پول و سرمایه گذاری تنها با نشان دادن میزان تمکن مالی اقامت سوئیس را دریافت خواهید نمود. در ادامه شرایط این اقامت به طور دقیق بررسی خواهد شد.

 

آیا می خواهید نقل مکان کنید؟ اگر شما هرگز به خارج از کشور نقل مکان نکرده اید ، روند کار طاقت فرسا خواهد بود ، و اگر این کار را انجام داده اید ، می دانید که باری که بر دوش شما است ، است. در هر مرحله ای که باشید ، موسسه IMA  می تواند به شما در تهیه مجموعه کاملی از خدمات جابجایی ، از جمله یافتن خانه ، جستجوی مدرسه ، راه حل های ویزا و حتی جابجایی حیوانات خانگی کمک کند. تیم متخصص مهاجرت ما آماده است تا مکان شما را جابجا کند ، بنابراین چرا حرکت خود را در خارج از کشور شروع نمی کنید و امروز با ما تماس نمی گیرید؟ بهترین کار برای شروع زودهنگام است!

 

به روز شده در: 11 سپتامبر 2020

 

بازدیدها: 330

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp Chat
Send via WhatsApp