تحصیل در بلژیک 2022

تحصیل در بلژیک و مقدمه ای بر آن 

 

 

 

 

 


دلایل متعددی وجود دارند که چرا متقاضیان تحصیل در بلژیک را به عنوان مقصدی برای خود و زندگی انتخاب می کنند. از این میان می توان به مواردی همچون دانشگاه‌های معتبر جهانی، فرصت های عالی جهت پیوستن به شبکه‌های بین‌المللی همچنین شهرهای معروف دارای فرهنگ های گوناگون و چند زبانه، فراوانی غذاهای محلی، روستاهای زیبا و توریستی، به طور کلی کیفیت بالای زندگی، و البته از همه جذاب تر می بایست به شیرینی وافل بلژیکی اشاره کرد. شایان ذکر است که بروکسل، پایتخت بلژیک که مرکز تثبیت شده سیاست بین‌الملل است، به مراتب سفیران و روزنامه نگاران بیشتری نسبت به واشنگتن دی سی دارد و مقر بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی می باشد. همانطور که انتظار دارید، جمعیت ساکن بلژیک بسیار متنوع می باشد. حدود یک چهارم از جمعیت 11 میلیونی بلژیک به عنوان «بلژیکی های جدید» شناخته می شوند. این جمعیت عمدتاً نسل های بعدی مهاجرانی هستند که از کشورهای دیگر آمده و شهروند دائمی این کشور شده اند. اگر تحصیل در بلژیک پس جهت کسب اطلاعات در مورد دانشگاه‌های برتر بلژیک، شهرهای محبوب دانشجویی و مراحل بعدی، مقاله پیش رو را حتماً مطالعه کنید.

• دانشگاه های بلژیک


بسیاری از دانشگاه های بلژیک دارای چشم انداز و ساختار بین المللی بسیار قوی و همچنین جایگاه برتر در رتبه بندی بین المللی هستند. در مجموع 9 دانشگاه این کشور در رتبه بندی QS World University Rankings) (2022) قرار دارند که همه آنها به جز یک دانشگاه در بین 500 دانشگاه برتر جهان می باشند. آموزش عالی و تحصیل در بلژیک به طور کلی به دو گروه تقسیم می شود که در راستای دو جامعه زبانی اصلی این کشور شکل گرفته است: جامعه فلاندری (دارای گویش های گوناگون هلندی) و جامعه فرانسوی. در کنار هلندی و فرانسوی، آلمانی نیز زبان رسمی کشور به حساب می آید، اگرچه درصد بسیار کمتری از مردم به این زبان سخن می‌گویند. دانشجویان آلمانی زبان معمولاً برای دانشگاه های فرانسوی زبان اقدام می کنند یا برای تحصیل به آلمان سفر می کنند. در حالی که فرانسوی و هلندی زبان های استاندارد تدریس دانشگاهی هستند، برنامه های بین المللی زیادی نیز به زبان انگلیسی تدریس می شوند. مؤسسات آموزش عالی در بلژیک شامل چندین گونه دانشگاه می باشد. که می توان از این دست به کالج های دانشگاهی (به نام hautes écoles به زبان فرانسوی)؛ کالج های هنری (به نام écoles supérieures des arts و فقط به زبان فرانسوی ارائه می شود)؛ مؤسسات معماری (فقط به زبان فرانسوی تدریس می شود) و همچنین آکادمی نظامی سلطنتی اشاره کرد. همچون بسیاری از کشورهای اروپایی، دوره کارشناسی معمولاً به مدت سه سال و همچنین دوره کارشناسی ارشد یک تا دو سال به طول می انجامد. مدارک لیسانس به دو دسته لیسانس حرفه ای یا لیسانس آکادمیک طبقه بندی می شوند. مورد نخست دارای یک عنصر حرفه ای می باشد، در حالی که گزینه دوم بیشتر آکادمیک بوده و در راستای آماده سازی دانشجویان برای مقطع کارشناسی ارشد طراحی شده است. پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد، دانشجویان می توانند پروژه های تحقیقاتی را دنبال که در پایان منتهی به دوره دکترا خواهند شد. مدرک لیسانس و فوق لیسانس توسط هر دو سازمان کالج ها و هم دانشگاه های بلژیک اعطا می گردند، در حالی که مدرک دکترا فقط توسط دانشگاه ها اعطا می شود.

 

• برترین دانشگاه های بلژیک عبارتند از:

♦ دانشگاه کاتولیک لوون (KU Leuven)

بالاترین رتبه  در میان دانشگاه های بلژیک مربوط به دانشگاه KU Leuven است که در رتبه بندی سال 2022 به طور مشترک در رتبه 70 جهان قرار دارد. نام کامل آن دانشگاه کاتولیک لوون است که به انگلیسی ترجمه شده است اما بیشتر با نام هلندی‌اش به آن اشاره می‌شود. KU Leuven اولین دانشگاه بلژیک بود که در سال 1425 میلادی تأسیس شد (اگرچه در دوره ناپلئون بسته شد و در سال 1834 بازگشایی شد). KU Leuven در سال 2019 به حدود 58000 دانشجو آموزش عالی ارائه داده که آن را به بزرگترین دانشگاه بلژیک تبدیل کرد.

♦ دانشگاه خنت (ghent university)

دانشگاه خنت با رتبه 141 در جهان، در سال 1817 به عنوان اولین دانشگاه هلندی زبان در بلژیک تأسیس شد. این دانشگاه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS بر اساس رشته در سال 2021، مشترکاً در رتبه 52 برای مهندسی و فناوری و رتبه 55 برای علوم زیستی قرار دارد. دانشگاه خنت یکی دیگر از دانشگاه‌های بزرگ است که در حدود 48570 دانشجو را در 11 دانشکده مختلف گرد هم آورده است.

♦ دانشگاه کاتولیک لوون (UCL)

دانشگاه (UCLouvain) بزرگترین دانشگاه فرانسوی زبان بلژیک است و پردیس اصلی آن در Louvain-la-Neuve است: شهری که برای احداث دانشگاه در آن ساخته شده است. این مدرسه دارای پردیس های مرتبط ماهواره ای در بروکسل، شارلوا، مونس و تورنی می باشد. این دانشگاه در حال حاضر رتبه 188 را در جهان داراست و در رتبه بندی موضوعی الهیات و مطالعات دینی عملکرد بسیار خوبی دارد و رتبه 22 را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

♦ دانشگاه آزاد بروکسل (VUB)

دانشگاه VUB با رتبه 221 در جهان، زمانی بوجود آمد که دانشگاه آزاد بروکسل در سال 1970 از هم جدا شد. هر دو دانشگاه در زبان انگلیسی به طور یکسان (دانشگاه آزاد بروکسل) نامیده می شوند، بنابراین هر دو آنها بدین سبب برای جلوگیری از سردرگمی از این نام اجتناب می کنند. دانشگاه VUB به دلیل فعالیت تحقیقاتی بالای خود، با تیم های تحقیقاتی خود در سطح بین المللی در بسیاری از رشته های تحقیقات بنیادی و کاربردی بسیار شناخته شده است.

♦ دانشگاه آنتورپ  (University of Antwerp)

دانشگاه آنتورپ واقع در شهر آنتورپ در قلب بلژیک می باشد که در سال 2022 به طور مشترک در رتبه 233 جهان قرار گرفته است. این دانشگاه در سال 2003 تأسیس شد و امروزه حدود 20800 دانشجو در خود جای داده که نزدیک به 20 درصد آنها از اقصی نقاط جهان بدین جا آمده اند. دانشگاه آنتورپ به ویژه در رشته های هنر و علوم انسانی امتیاز بالایی را به خود اختصاص داده به طوریکه در این زمینه رتبه 249 را در جهان برای حوزه موضوعی کسب کرده است.

♦ دانشگاه لیژ (University of Liège)

دانشگاه لیژ با 11 دانشکده گوناگون در چهار پردیس جداگانه، دانشگاه لیژ به طور مشترک در رتبه 480 جهانی قرار دارد. این دانشگاه که در سال 1817 تأسیس شده است، امروزه 25421 دانشجو را در خود جای داده است. دانشگاه لیژ در رشته‌های علوم زیستی و پزشکی بهترین عملکرد را داشته که موجب شده تا در این زمینه در رتبه ۲۸۷ قرار گیرد. بالاترین رتبه رشته آن مربوط به رشته کشاورزی و جنگلداری با رتبه 151 تا 200 می باشد.

♦ دانشگاه مونس (Mons)

Université de Mons حدود 10000 دانشجو، هفت دانشکده و سه مدرسه را در خود جای داده است. این دانشگاه فرانسوی زبان است و پردیس اصلی آن در استان هاینو در بلژیک، نزدیک مرز فرانسه و بلژیک واقع شده است. این دانشگاه در سال 2009 و به دنبال ادغام دانشگاه مونس هاینو و دانشکده مهندسی مونس تأسیس شد. امروز این دانشگاه رتبه 651-700 سطح جهانی را به خود اختصاص داده است.


•زندگی در شهرهای بزرگ دانشجویی بلژیک

♦ شهر بروکسل

بروکسل پایتخت بلژیک در آخرین رتبه بندی بهترین شهرهای دانشجویی QS در رده 50 قرار دارد. به دلیل آنکه بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی بروکسل را خانه خود می‌نامند، اغلب این شهر را پایتخت اروپا می شمارند. از زمان جنگ جهانی دوم، بروکسل به مرکز اداری سازمان‌هایی از جمله اتحادیه اروپا (EU)، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، سازمان جهانی گمرک ، EUROCONTROL و سازمان های دیگر تبدیل شده است. بنابراین، اگر قصد تحصیل در رشته سیاست، روابط بین‌الملل یا تحصیل در رشته مترجمی را دارید، بروکسل باید هدف زندگی بلژیکی شما باشد. این شهر خود پا را فراتر از شهرت خود گذارده و به عنوان مرکز اداری و بوروکراسی ، یک زندگی شبانه پر رونق، مجموعه ای از رستوران ها در کلاس جهانی، کافه ها، بارها و مجموعه ای بی نظیر از تجربیات خرید از بازارهای روباز و گالری ها را ارائه می دهد. علاوه بر این خیابان های خرید تاریخی و سرپوشیده می باشند که دیدگان توریست ها را به تسخیر خود در می آورند. اگرچه این شهر بین‌المللی و چند زبانه کوچک‌تر از بسیاری از پایتخت‌های اروپایی است، اما می تواند فرهنگ غنی و امکانات رفاهی گسترده ای را ارائه دهد. دانشگاه‌های برجسته در بروکسل عبارتند از دانشگاه هلندی Vrije Universiteit Brussel که در رتبه‌بندی QS World University Rankings® 2022 در رتبه 207 قرار داشته و همچنین دانشگاه فرانسوی زبان Libre de Bruxelles که در رتبه 221 را به خود اختصاص داده است. دیگر دانشگاه های برجسته در بروکسل عبارتند از: Facultés Universitaires Saint-Louis، Hogeschool-Universiteit Brussel و Royal Military Academy. چندین دانشگاه بین المللی نیز دارای پردیس هایی در بروکسل هستند، که می توان از این میان به دانشکده مطالعات بین المللی دانشگاه کنت بروکسل و دانشگاه بوستون بروکسل اشاره کرد.

♦ شهر لوون

شهر لوون دارای بزرگترین گروه آبجوسازی جهان (Anheuser-Busch InBev) و یکی از بزرگترین بیمارستان‌های اروپا (UZ Leuven) می باشد، همچنین بخاطر ساختمان‌های قابل توجه قرون وسطایی‌اش، جشنواره سالانه موسیقی تابستانی Martrock و ارکستر معروف آرنبرگ (Arenberg Orchestra) (یکی از هزاران ارکسترهای مستقر در لوون) بسیار معروف می باشد. این شهر همچنین دارای فرهنگ غنی فروش و مصرف آبجو می باشد همراه با بارهایی که طیف گسترده ای از انواع آبجو محلی و بین المللی را ارائه می دهند – از جمله یک بار معروف و شناخته شده که ادعا می کند بیش از 3000 آبجو مختلف را ارائه می دهد. حتماً از Oude Markt و میخانه ها، بارها و کافه های متعدد این محل که عنوان طولانی‌ترین بار در جهان را به خود اختصاص داده‌، دیدن کنید. زمانی که در آن محل حضور دارید، دقت کنید که آیا می‌توانید نماد Fons Sapientiae (چشمه خرد) را در همان نزدیکی ببینید: این نماد معروف نماد شهر دانشجویی لوون می باشد. لوون همچنین جایگاه یکی از مشهورترین هنرستان های بلژیک به نام مؤسسه لمنز است که به ویژه به جهت برنامه ‌های موسیقی درمانی خود شهرت فراوان دارد. در طول ترم، دانشجویان حضور گسترده ای در شهر دارند. لوون دارای بالاترین رتبه دانشگاه بلژیک به نام Katholieke Universiteit Leuven بوده که در حال حاضر در رتبه 70 دانشگاه جهانی QS می باشد. این دانشگاه که با نام KU Leuven یا دانشگاه لوون نیز شناخته می شود، بزرگترین دانشگاه بلژیک است که بیش از 58000 دانشجو را در خود جای داده است. همچنین اعتقاد بر این است که این دانشگاه قدیمی ترین دانشگاه بلژیک و قدیمی ترین دانشگاه کاتولیک است که همچنان پابرجاست. از دیگر دانشگاه‌های لوون می‌توان به مدرسه کسب و کار Vlerick (یک دانشگاه مدیریت مشترک بین Katholieke Universiteit Leuven و دانشگاه خنت)، و همچنین چندین دانشگاه حرفه‌ای مانند Katholieke Hogeschool Leuven (KH Leuven) و کالج دانشگاه Groep T (گروه T) اشاره کرد. ، که دوره های مهندسی و تدریس را ارائه می دهند. به طور کلی، لوون در رتبه بندی بهترین شهرهای دانشجویی QS در رتبه 44 قرار دارد.

♦ شهر لیژ

لیژ یک شهر صنعتی بزرگ در والونیا است و به عنوان مرکز اصلی اقتصادی و فرهنگی منطقه عمل می کند. در حالی که صنایع اصلی آن زغال سنگ، فولاد و اسلحه‌سازی هستند اما این شهر بیشتر به دلیل جشنواره‌های مردمی شلوغ، تفریحات شبانه، جشنواره سالانه جاز، سینماهای مستقل و علی الخصوص میزبانی یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بازارهای کریسمس در بلژیک شهرت دارد. این شهر همچنین دارای یکی از قوی‌ترین صنایع دیجیتال، فناوری و خدمات اینترنتی در اروپا است. از دیگر جاذبه های لیژ می توان به مجموعه ای از موزه ها اشاره کرد. معماری قرن 16 و 17; پلکان 400 پله Montagne de Bueren و فستیوال سنت نیکلاس – که برای دانشجویان دانشگاهی که کت های آزمایشگاهی ژولیده بر تن دارند و بر سر دریافت نوشیدنی غوغا به پا می کنند، برگزار می شود. لیژ دارای یک منطقه عابر پیاده است که به در آن منطقه به نام میدان شناخته می‌شود، جایی که می‌توانید تعداد زیادی نوشیدنی فروشی را پیدا کنید، که بسیاری از آنها تا ساعت 6 صبح باز می‌مانند – یا تا زمانی که آخرین مشتری آن را ترک کند. لیژ همچنین محل زندگی یک جامعه بزرگ ایتالیایی به همراه تعداد زیادی از مهاجران مراکشی، الجزایری و ترک می باشد. این شهر یک مرکز آموزشی بزرگ است که بیش از 20000 دانشجوی بلژیکی و بین المللی را در خود جای داده است. دانشگاه لیژ در رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS در سال 2022 مشترکاً در رتبه 480 قرار گرفت و همچنین به جهت دانشگاه مدیریت HEC خود بسیار شناخته شده می باشد. سایر مؤسسات آموزش عالی برجسته در لیژ عبارتند از: ISA Lambert Lombard (دانشکده معماری دانشگاه لیژ)، Académie Royale des Beaux-Arts de la Ville de Liège( یک مدرسه هنر که دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می دهد) و La Haute Ecole de،Province de Liège، (کالجی که دوره های آموزشی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می کند).

 

♦ شهر آنتورپ

شهر آنتورپ دومین شهر بزرگ بلژیک، آنتورپ به جهت نقاش معروف فلاندری: سر پیتر پل روبنس، الماس های فراوان (بیش از 70 درصد از کل الماس ها در آنتورپ معامله می شود)، مد (آنتورپ six بسیار شناخته شده است) و همچنین با دارا بودن دومین بندر بزرگ اروپا بسیار شناخته شده است.  این شهر همچنین مجموعه ای از جاذبه های جالب را در بر دارد که از جمله می توان به کلیسای جامع گوتیک “بانوی ما” و موزه هنرهای زیبای سلطنتی و همچنین بسیاری از ساختمان های تاریخی از دوره های مختلف اشاره کرد. این شهر چنان تاریخی ست که حتی باغ وحش آنتورپ، یکی از قدیمی‌ترین باغ‌وحش‌های جهان، دارای طراحی و معماری چشمگیر قرن نوزدهمی می باشد. همانطور که انتظار می رود ارتباط قوی با صنعت مد و لباس را در این شهر مشاهده خواهید کرد و آنتورپ چیزی شبیه به یک ترند شناخته شده می باشد. روشنفکران، بازیگران، موسیقی دانان، نویسندگان و نقاشان وقت خود را در بسیاری از بارها، کافه ها و مغازه های مدرن شهر می‌گذرانند یا از صحنه های شکوفایی موسیقی جاز غرق لذت می شوند. آنتورپ همچنین به جهت محصولات محلی مانند Bolleke (یک آبجو کهربائی رنگ)، Elixir D’Anvers (یک مشروب محلی) و بیسکویت‌های دست شکل (مرتبط با سنت فولکلور محلی) بسیار مشهور و شناخته شده است. در میان دانشگاه‌های آنتورپ، برجسته‌ترین دانشگاه “آنتورپ” است که در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در رتبه ۲۳۳ قرار دارد. 20800 دانشجوی در این دانشگاه در حال سپری کردن دوره تحصیل خود می باشند و بدین سبب سومین دانشگاه بزرگ در منطقه فلاندری لقب گرفته است. آنتورپ همچنین دارای چندین کالج دانشگاهی از جمله کالج دانشگاه شارلمانی (Karel de Grote Hogeschool)، کالج دانشگاه Plantin (Plantijn Hogeschool) و کالج دانشگاه Artesis آنتورپ می باشد.

♦ شهر بروژ

بروژ به عنوان یکی از بی نقص ترین شهرهای قرون وسطایی در اروپای غربی شناخته می شود که تقریباً تمامی بافت شهری خود را حفظ کرده و به همین دلیل است که مرکز شهر تاریخی آن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. جوی های باریک آب و ساختمان های باستانی آن موجب شده تا که بروژ گاهی به عنوان ونیز شمال اروپا شناخته شود. این شهر دارای ساختمان‌ ها و بناهای معروف بسیاری است که از جمله می توان به یک ناقوس بی همتا و منحصر به فرد مربوط به قرن سیزدهم اشاره کرد. بروژ همچنین دارای مجموعه‌ای از هنرهای قرون وسطایی و مدرن بوده و تعداد زیادی سالن تئاتر، سالن‌های کنسرت، موزه‌ها و همچنین سینما را در خود جای داده است. این شهر میزبان مجموعه ای از جشنواره های فرهنگی، موسیقی و غذاهای متنوع می باشد. همچنین این شهر نقطه آغازین یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی در بلژیک است که به نام مسابقه دوچرخه سواری تور فلاندر شناخته می شود. در حالی که هجوم همه روزه توریست ها به بروژ جلوه ای توریستی به این شهر می دهد، اما این شهر برای دانشجویان نیز فضای بسیار مناسبی را فراهم می کند. بروژ یک مرکز مهم آموزشی است که دانشگاه های قابل توجهی را در خود جای داده که از این میان می توان به Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende (KHBO) و Hogeschool West-Vlaanderen (HOWEST – Howest University به زبان انگلیسی می باشد) اشاره کرد. بروژ همچنین مرکز اصلی کالج اروپا است که تحصیلات تکمیلی را با تمرکز بر اقتصاد، حقوق و سیاست اروپا ارائه می دهد. همچنین موسسه دانشگاه ملل متحد در زمینه مطالعات مقایسه ای و ادغام منطقه ای (UNU-CRIS) در بروژ مستقر است که یک موسسه تحقیقاتی و آموزشی از طرف سازمان ملل متحد می باشد.

♦ شهر خنت 

شهر خنت ترکیبی از معماری قرون وسطایی و ساختمان‌های گوتیک که با گذشت سالیان طولانی به خوبی حفظ شده اند، منظره شهری جذابی را پدید آورده اند. خنت پر مکان های دیدنی ست که می توان از جمله به یک بندر، شبکه‌ای از کانال‌های باریک آب، انبوهی از بارها و رستوران‌های عجیب و غریب، مجموعه‌ای از کلیسا های جامع برج دار، و یک قلعه جذاب و چشم نواز اشاره کرد. در این شهر تعداد زیادی موزه جذاب وجود دارد – سه موزه برتر SMAK، و موزه هنرهای معاصر که از این میان STAM، که تاریخ شهر را نمایان می سازد و موزه Voor Schone Kunsten که هنرهای زیبایی را به تصویر می کشد. دانشگاه خنت، یکی از دانشگاه‌های بزرگ فلاندری است که  از نظر رتبه بندی جهانی دومین مؤسسه برتر بلژیک می باشد و همچنین در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2022 در رتبه 141 قرار گرفته است. کالج های دانشگاهی مرتبط با دانشگاه خنت شامل Hogeschool Gent و Hogeschool West-Vlaanderen هستند. همچنین شهر Louvain-la-Neuve، جایگاه سومین مؤسسه برتر رتبه‌بندی بلژیک است که دانشگاه کاتولیک د لووان (UCLouvain) در این منطقه می باشد. این دانشگاه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2022 در رتبه 188 قرار گرفته است. شهر Louvain-la-Neuve واقع در منطقه والونیا،. به طور هدفمند ساخته شده تا این دانشگاه را در خود جای دهد، اگرچه پیشرفت‌های اخیر مانند ساخت مجتمع تجاری L’Esplanade، مرکز نمایشگاهی Aula Magna و سالن نمایش، و یک مجموعه بزرگ سینمایی، این فرصت را پدید آورده تا این دانشگاه پا فراتر از ریشه‌های آکادمیک خود بگذارد.

• درخواست تحصیل از دانشگاه های بلژیک

برای درخواست تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی، باید گواهی پایان تحصیلات متوسطه را داشته باشید که توسط مقامات مربوطه به رسمیت شناخته شده باشد، یا یک مدرک معادل برای آن گواهی که نشان دهد این سند معتبر می باشد. بسته به این که برای کدام دسته از دانشگاه ها اقدام می کنید (در جامعه فرانسوی، در جامعه فلاندری، یا در جامعه آلمانی زبان)، مراجع مختلفی وجود دارد که می بایست برای مدارک سازی معادل با آنها تماس بگیرید. درخواست های تحصیل در بلژیک به صورت جداگانه برای هر دانشگاه ارسال می شود و شرایط پذیرش بطور خاص توسط هر دانشگاه تعیین می شود. به طور کلی، کسانی که مایل به تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، هنر، مدیریت و علوم مهندسی (فقط در جامعه فرانسه)  هستند باید در آزمون ورودی شرکت کنند. همچنین ممکن است برای اثبات مهارت خود در زبان فرانسوی یا هلندی نیاز به شرکت در امتحان داشته باشید. همچنین قبل از ثبت نام کامل باید هزینه های تحصیل خود را پرداخت کنید.

• هزینه تحصیل در بلژیک

برای دانشجویان بلژیکی و سایر دانشجویان اتحادیه اروپا، آموزش عالی عمدتا توسط دولت تامین می شود. با این وجود، دیگر دانشجویان می بایست جهت گذران تحصیل خود هزینه ثبت نام سالانه را بپردازند. این مبلغ بسته به موسسه آموزش عالی، نوع برنامه و شرایط تحصیلی دانشجویان( جهت دریافت بورسیه) متفاوت می باشد. هزینه های تحصیل در بلژیک نیز بسته به ارائه هر نوع برنامه متفاوت توسط موسسه ای در جامعه فلاندری، آلمانی زبان یا فرانسوی متفاوت می باشد. دانشجویان اتحادیه اروپا حدود 961.90 یورو (~ 820 پوند) در سال پرداخت خواهند کرد، در حالی که دانشجویان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا حدود 3100 یورو (~ 2650 پوند) پرداخت خواهند کرد و ممکن است نیاز به پرداخت هزینه های اضافی برای ثبت نام نیز داشته باشند. با این حال، هزینه های تحصیلی شما به نوع دانشگاه و برنامه خاصی که ارائه می دهد بستگی دارد. شما می توانید با تماس با مؤسسه کارسان ایمن مهاجر آینده(IMA Agency) و اخذ مشاوره با کارشناسان ما به اطلاعات دقیق تری در این راستا دست یابید.

• خوابگاه دانشجویی در بلژیک

خوابگاه های دانشگاهی در بلژیک اغلب برای دانشجویان کوتاه مدت یا بین المللی به راحتی در دسترس هستند. با این حال، اگر می‌خواهید یک آپارتمان شخصی اجاره کنید، اغلب لازم است یک قرارداد یک ساله امضا کنید. بسته به اینکه خانه دانشگاهی یا مسکن خصوصی را ترجیح می دهید و همچنین مکانی که در بلژیک تحصیل می کنید، انتظار می رود بین 150 یورو (128 پوند) تا 400 یورو (340 پوند) در ماه پرداخت کنید. اگر آپارتمان یک تخته اجاره کنید، احتمالاً حدود 722 یورو (~ 620 پوند) در ماه در مرکز شهر یا 611 یورو (~525 پوند) در خارج از مرکز هزینه در پی خواهد داشت. اجاره خانه در بلژیک نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است و به دانشجویان این امکان را می دهد تا از نزدیک با فرهنگ بلژیکی آشنا شوند و به طور همزمان مهارت های زبانی خود را نیز بهبود بخشند. با این حال، این گزینه بیشتر توسط دانشجویان کوتاه مدتی که در یک آموزشگاه زبان تحصیل می کنند استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یافتن محل اقامت دانشجویی در بلژیک با خدمات پشتیبانی دانشجویی دانشگاه مدنظر خود یا بخش دانشجویان بین المللی تماس بگیرید. تمامی تماس ها از طریق مؤسسه کارسان ایمن مهاجر آینده (IMA Agency) توسط کارشناس های ما برای شما داوطلبان عزیز برقرار می گردد.

 

بازدیدها: 217

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp Chat
Send via WhatsApp